2012. szeptember 8.

Alma ivólé



Nem tudom, másfelé mi a helyzet, de nálunk az idén a gyümölcsök - nyilván csapadék, nedvesség híján - lepotyognak a földre, nagyjából még érés előtt. Ha nem figyelünk oda, akkor dobhatjuk ki őket, mert utána nagyon hamar meg is rohadnak:( Ez utóbbit megelőzendő, próbálom feldolgozni, menteni a menthetőt. Az egyébként nagyon jóízű nyári piros almából (meg a most érő zöldebből is) sok almalevet és almapürét készítettem, mondhatom, teljes sikerrel. Most az almalé recept kerül sorra, a recept eredetileg a szeptemberi Kifőztükben jelent meg. Ti letöltöttétek már ezt a számot? én igen!:)

Még néhány gondolat: a recept írásakor mértem egyedül a mennyiségeket, egyébként szemre és ízlelésre készítem. Ma pl. vegyes lé készült, kevés körtéből és több almából, ezt kevésbé kellett cukrozni, mert a körténk nagyon édes. Tehát aki hasonló cipőben jár, romlanának a gyümölcsök, ne tétovázzon, mert gyakorlatilag olyan pici pénzből lehet isteni levet készíteni, hogy hihetetlen; és ízben a bolti a poros nyomába sem léphet! jah, és szerintem érdemes kevesebbhez is hozzáfogni, a mai adag 3 liter lett, most a dunsztban csücsülnek az üvegek. 

A legtöbb idő és munka a gyümölcs hámozása, a többi tényleg gyerekjáték, az eredmény pedig fenomenális! Próbáljátok ki, kíváncsi vagyok a véleményetekre!


Hozzávalók 4-5 l ivóléhez

2,5 kg alma
25-35 dkg cukor
2,5-3 l víz
1 csapott teáskanál citromsav

Az almákat hámozzuk, magházától megfosztjuk, feldaraboljuk. Lábosba tesszük, kevés vizet öntünk alá, és addig főzzük, míg az alma meg nem puhul. Akkor botmixerrel péppé zúzzuk, majd felöntjük vízzel. Egyszerre kevesebbet öntsünk bele, hogy igény szerinti sűrűségű legyen a lé; mi hígabban kedveljük. (Utólag hígítva kevésbé lesz kellemes íze, akkor valamennyivel édesebbre kell hagyni.) Beleszórunk 25 dkg cukrot, és felforraljuk. Megkóstoljuk, és ha szükséges, még édesítjük. A citromsavval együtt még 1-2 percig forraljuk, majd alaposan kimosott üvegekbe szedjük, és lezárjuk.
Száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

Tipp: ezzel a módszerrel körtelevet is készíthetünk. Akár hullott gyümölcs is felhasználható, a hasznos gyümölcshús súlya ehhez a mennyiséghez kb. 2-2,1kg legyen.

14 megjegyzés:

Névtelen írta...

KEdves Kata, ez az ivólé meddig tartható el? Köszi,
Agatha

Blogkonyha írta...

Köszönöm a receptet, máris elvittem. Szeretjük a gyümölcsleveket! Guszta!

Turák Kinga írta...

ezt én is viszem, mert sok az almánk (is) :)

Kata írta...

Agatha, őszintén megvallva, konkrétan nem tudom... de ha arra gondolok, hogy a paradicsomlé ugyanígy felfőzve, tartósítószer nélkül 1-2 évig is eláll, akkor mindenképpen azt mondom, ez is eláll addig, ha a higiéniai szabályokat betartjuk. Ráadásul a citromsav tartósít is. De szerintem nem lesz annyi ideje a lének, gyorsan fogy;))

Lányok, kíváncsi leszek a véleményetekre!

Névtelen írta...

OK, köszi! Mindenképp kipróbálom! Sajnos nagy gyümölcspazarlóak vagyunk :-( úgyhogy ez a recept nekünk szól!
Agatha

Kata írta...

Agatha, nemrég fogyott el az utolsó üveg ivólé, és örömmel jelentem, egy sem romlott el!:) És most kezdem gyártani a következő évi adagot:)

Szilvia írta...

Tetszik.ki fogom probálni a napokban.Szilvi

Kata írta...

Szia Szilvia, remélem, ízleni fog nektek is!:)

Unknown írta...

Orulok, hogy ratalaltam erre a receptre.

Kata írta...

Kedves ismeretlen, örülök a visszajelzésnek :)

Orsi írta...

Kedves Kata! Vajon édesítőszerrel is működik a recept?

Kata írta...

Kedves Orsi, igen, működnie kell, mert itt a cukor csak ízesítésre szolgál. A higiénia és a szárazdunszt tartósit. Sok sikert kívánok hozzá! 🙂

Orsi írta...

Köszönöm! Isteni finom!!! Bár végül cukorral készítettem...
Már 12 kg (pucolva) almából készen van! 😊

Kata írta...

Orsi, hűha, nagyon ügyes vagy, örülök, hogy ízlik 🙂 Nálunk is van már néhány üveggel 😀

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin