2009. október 7.

Csalamádé






Már sok éve ugyanezzel az ízesítéssel készül, nem véletlenül. Túlzás nélkül mennyei!

A zöldségek összetétele szokott kissé változni, de vannak alaptételek: a legtöbbnek mindig a káposztának kell lenni nálunk, utána jöhet az uborka, a hagyma, azután a többi. Zöld paradicsom hol van, hol nincs, az idén került bele egy kisebb mennyiség.
Az eredeti recept 5 kg-ra szól, a fűszereket abban az arányban szórom rá. De szerintem ennél kevesebbet nem is érdemes csinálni, mert így is elég hamar elfogy.
Hozzátenném még, hogy mi a savanyú savanyúságot szeretjük, nem az édeskéset! (Az eredeti receptben a cukor 50 dkg volt, az ecet 3 dl.) A koriander és a mustármag is nálunk került bele, nem kötelező, ha valaki nem szereti. Én szeretnék bele sok csípős paprikát is, de a legnagyobb fogyasztó célszemély azt ki nem állhatja, ezért csak igen kicsi mennyiséget szoktunk beletenni szoktatás céljából (Úristen, mit kapok én ennek a titoknak a felfedéséért???:))

Az eredeti receptben megadott mennyiségek a következők

1 kg káposzta
1 kg hagyma
1 kg paprika
1 kg zöldparadicsom
1 kg uborka

Ehhez az 5 kg-hoz kell a következő fűszermennyiség:

30 dkg cukor
3 ek só
1 tk őrölt bors (én szemre szoktam frissen a tetejére őrölni)
1 tk őrölt kömény
1 tk szalicil – ezt az utóbbi időben lecseréltem Na-benzoátra
1tk borkén
5 dl 10 %-os ecet
1 ek mustármag
1 ek koriander

Az idei csalamádénk összetétele a következő lett:

1,5 kg káposzta
1 kg hagyma
1,5 kg uborka
1 kg paprika (piros, zöld és fehér vegyesen)
70 dkg répa
30 dkg zöldparadicsom
(összesen 6 kg)
Ehhez 20 %-kal emeltem a cukor, a só és az ecet mennyiségét, a többit kicsit púposabb kanállal tettem.

A hozzávalókat segítő személyzet vékonyra legyalulta egy jó nagy műanyag edénybe. Rászórtam-öntöttem az ízesítőket, 2 nap múlva 720 ml-es üvegekbe töltöttem. Na ez az utóbbi művészet! hogy ne túl szorosan tömködje az ember lánya, de ne is lazán...úgy kéne, hogy éppen elfogyjon a lé is és a zöldség is egyszerre, de ez nekem még soha nem sikerült, a léből szokott megmaradni. Az idén ezt úgy hidaltam át, hogy a léhez gyalultam le még uborkát, azt kicsit megsóztam, cukroztam és eceteztem magában, majd a maradék lével együtt néhány órai állás után 2 üvegbe betöltöttem, remélem, jó lesz...

A 6 kg-os mennyiségből 8 üveg csalamádé lett (+ a 2 üveg uborka):

/Forrás: Kaleva receptje az Nlc-fórumról/

11 megjegyzés:

szepyke írta...

Én iszonyat korrupt vagyok, bizonyos csalamádé adag fejében, nem árulom el senkinek a megemlített titkot...
Ha mégsem, akkor most írok róla egy kör e-mailt...:))))

Alíz, Erdélyből írta...

Hasonlóan szoktam készíteni, de nálunk már teljesen nyíltan benne van a csípős, mert a célszemélyeket már rég hozzászoktattam. :) A módszered jó, sőt működőképes, így kell ezt csinálni: minden évben csak egy picivel növelni a csípősségét. :)))

Rékamanó írta...

Szia Kata!:)
Szép napot kívánok neked..:)) megkel,hogy mondjam ez a recept egészen kiválóan hangzik,..:))Puszi

"saját levében" írta...

A csípőssel én is pont így járok el. Évről évre emelem az adagot!..

Rékamanó írta...

Szia:) szép estét kívánok neked puszi hogy vagy?

Kata írta...

Szepyke, gyere, megkínállak!!!!

Alíz, S.L, örülök, hogy egyformán gondoljuk!

Ré, köszi, megvagyok, néha még itt is előfordulok, csak megint besűrűsödtek kicsit a dolgok...majd megyek, megnézem, nálad mi újság.

Danya írta...

Szia Kata!

Recepted alapján készítettem a csalamádét, de valamit mégsem csinálhattam jól, mert annak ellenére, hogy új, jól zárható üvegekbe raktam és celofán is került a tetejükre, levedzenek a csalik - mintha "dolgozna" a káposzta. Megbontottuk - finom - de nem csitul a többi üveg. :( Mi lehet a baj?

Köszi: Anikó

Kata írta...

Kedves Ani, ha hozzátetted a fűszereket és a tartósítószereket, akkor sajnos passzolok:( nekem még sose volt ilyen problémám vele.

Kata64 írta...

A legleglegjobb recept még mindig:-) Köszi érte!

Unknown írta...

Szia Kata, ha csalamádét télire tennénk, szerintem nem a nyári káposztából kell készíteni. Nekem tavaly szeptemberben vett 80 kg savanyúnak eltett káposzta ment a kukába, mert felforrt.

Kata írta...

Szia, ebben teljesen egyetértünk :)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin