2013. szeptember 5.

Panír, azaz savósajt

A nagy kedvenc!!! igaz, nem újkeletű, de mostanában szinte hetente készül egy-egy adag, de olyan is van, hogy dupla adag tejből, nem tudjuk megunni. Igaz, az ízesítés ötlete most jött: találkoztam egy emberrel, aki ilyet árult, és elámultam, mennyiféle ízben találtam nála ezt a sajtot. Kb. 10 percet beszélgettünk, mondtam neki, hogy én is készítek natúr változatot, ő pedig elmesélte nekem, hogy készül az ízesített:) Vásároltam tőle egy szép nagy adag köményest, hazahoztam, és gyakorlatilag nem érte meg a másnapot.... Harmadnap már én csináltam a következőt, és azóta már mennyit! 
Kiszámoltuk, hogy ha jó minőségű (házi vagy Boci-automatás) tejet sikerül kapjak, akkor másfél literből kb. 22 dkg lesz. 180 Ft-os tejjel számolva akkor egy kiló sajt kb. 1300 Ft-ba kerül, ami a mai sajtárak mellett igen jónak számít, ennyiért csak egyszerű, nem csúcsminőségű trappista sajtot kapunk... úgyhogy aki még nem kóstolta, próbálja ki feltétlenül!



A recept eredetileg a Kifőztükben jelent meg, a jelenlegi és a régebbi számok is letölthetők az újság weboldaláról.

Hozzávalók 20-22 dkg sajthoz

a natúr változathoz:
1,5 l lehetőleg házi, zsíros tej
kb. 3 evőkanál 10%-os ecet vagy friss citromlé
az ízesítéshez:

friss vagy szárított fűszerek

A tejet - lehetőleg vastag talpú edényben - felforraljuk. Közben egy szűrőt laza szövésű anyaggal bélelünk, és magasabb tál fölé helyezzük. Amikor a tej forrni kezd, kanalanként, óvatosan kevergetve beleöntjük a savanyító anyagot. Addig folytatjuk, amíg a sárgászöld színű savót meg nem látjuk, a fehér rész pedig túrószerűen össze nem áll. Akkor az edényt letakarjuk, és 10-15 percig állni hagyjuk, majd a túrós részt leszűrjük.
Amikor már kissé hűlt (nehogy megégessük vele a kezünket!), az anyagot a sarkoknál összefogjuk, és kissé kipréseljük a lét, majd a tetejét kicsit megnyomkodva, hagyjuk teljesen kihűlni. (Azóta már úgy is csináltam, hogy az anyagot a sarkainál összekötöztem, és fakanálra lógatva hagytam kb. fél-egy órát csöpögni, úgy is jó.)
Egy-két órára hűtőbe tesszük, és máris használhatjuk, de több napig eláll. Fogyaszthatjuk így magában, kenyérrel (vagy anélkül;)), zöldségekkel, de süthető, grillezhető is, mert hő hatására nem olvad el!! A savósajt sok indiai étel nélkülözhetetlen alapanyaga, én főleg emiatt készítettem már régebben is, ezt találtam pl. a saját blogomon.

Készíthetünk belőle ízesített változatokat: sima sósat vagy lila hagymás, köményes, snidlinges, zöld fűszeres (oregánós, bazsalikomos, kapros, stb.) panírt is. Ezek úgy készülnek, hogy amikor már majdnem forr a tej, akkor 3 kávéskanál sót szórunk bele, valamint 1 kávéskanál szárított illetve tetszés szerinti mennyiségű aprított zöld fűszert vagy egy kisebb fej apróra vágott hagymát. A továbbiakban az előzőben leírtak szerint járunk el.



Tipp: a kicsöpögött savót ne öntsük ki, felhasználhatjuk kenyérsütéshez. (Akár mélyhűtőben is tárolhatjuk.) Az ízesített változatok savója is jó, akkor picivel kevesebb só kell a tésztába.

Úgyhogy majd jön a kenyér is!:)




8 megjegyzés:

Viki írta...

Kata ! ez isteni !! Mintha a saját konyhában lennék :) Mi is nagyon szeretjük, s nem lehet megunni!

Viki írta...

azaz a "konyhámban" :)

Kata írta...

Viki, köszi!:)

Nudleee írta...

Nagyon köszi a receptet, biztos, h megcsinálom, ugyanis sajtfüggő vagyok... :) Lilahagymával és köménymaggal fogom készíteni! :)

Kata írta...

Nudleee, a választásod nálunk is az egyik kedvenc! a kömény isteni ízt ad neki:)
Várom a visszajelzésedet!:)

Vicuska írta...

De jó ízesítések!!!

Kata írta...

Vicuska, köszi! és még hány féle módon lehet ízesíteni?:)

csnyilxndr írta...

A paneer és a savósajt, 2 különböző készítmény. A paneer tejből készül, a savósajt tejsavóból.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin