2009. október 4.

Gubarúd


Évek óta rászoktam, hogy én sütöm előző este, mikor másnap mákos gubát szeretnék készíteni; elegem volt utána mászkálni. Kifejezetten gubarudat csak egy tőlünk pár kilométerre lévő üzletben láttam, de csak délelőtt volt mindig. Ha meg aznap jutott eszembe, amikor mákosra vágytam, képtelen voltam legalább valami állott kiflit beszerezni. Egyszer rákerestem az interneten, találtam valahol egy receptet, amit azóta természetesen továbbfejlesztettem, és íme ez lett belőle! Azt meg csak mellékesen jegyzem meg, hogy így minimális összegbe kerül a vásárolthoz képest!

Hozzávalók:

60 dkg BL-80 kenyérliszt (75 Ft)
3,5 dl langyos tej (BociMobiltól 55 Ft)
3 dkg friss élesztő (30 Ft)
2 dkg + 1 mk cukor
3 lapos mk só
2 ek olaj vagy 3 dkg olvasztott margarin
1 kk darálatlan mák (elmaradhat, inkább csak szép benne:)

Az élesztőt felfuttatom 1 dl tejben az 1 mk cukorral. A lisztet kimérem, beleteszem a sót és a cukrot, összekeverem, a közepére lyukat képzek, beleöntöm az élesztős tejet, ráhúzok pici lisztet szélről. A többi tejet is ráöntöm és a robotgéppel addig dolgozom, amíg felveszi az összes tejet, majd utána öntöm a zsiradékot azzal is jól eldolgoztatom, végül belekerül a mák is; közepesen kemény kelt tésztát kell kapjak. Ekkor a tésztát kézzel kicsit átgyúrom, a tál alját picit belisztezem, beleteszem a tésztagombócot, a tetejét bekenem olajos kézzel, letakarom.


Kb. 1 órát pihentetem, míg szépen legalább a duplájára nő. Ezután kicsit megpüfölöm, átgyúrom, majd 10 részre osztom. Ebből nem igazán szoktam presztízskérdést csinálni, általában nem lesznek teljesen egyformák, de itt nem is lényeges. A darabokból akkora rudakat formázok, mint a gáztepsi szélessége és szép sorban lefektetem őket nem túl messze egymástól - a lényeg most az, hogy ne legyenek egyben, de ha kicsit összenőnek, az sem nagy tragédia, viszont ne kelljen 2 tepsivel lavírozni.


30 percet pihentetem a tepsiben, majd 17-20 percre teszem őket sütőbe 200 fokos légkeverésre, addig sütöm, míg egy kis színt is kapnak.


Amikor készen vannak, azonnal meg szoktuk egy kicsit dézsmálni...annyira finom tud lenni! Másnap pedig jöhet belőle a mákos guba.

Volt már rá eset, hogy elkészítettem esti kenyérpótlónak, mert nagyon hamar készen van, nem kell vele sokat bíbelődni.

18 megjegyzés:

Wise Lady írta...

Ez nagyon tetszik, elteszem magamnak.

lúdanyó írta...

Sosem csináltam még, ki kéne próbálni. Nagyon más ebből a mákos guba mint kifliből?

Renata Kalman írta...

Tényleg csinálhatnék már mákos gubát valamikor...

szepyke írta...

Létezik, hogy ez nálunk a bobajka???

Rékamanó írta...

Szia:) megint jöttem, és szép estét kívánok:))

KryaSpirit írta...

Szuper ötlet, köszönöm!:))

trinity írta...

Én is mentem magamnak, mert kifliből szoktam..Ez finomabb 100% !!

erős ildikó írta...

Köszönöm én is a receptet! Párom (is) nagyon szereti, és neki kifliből nem az igazi, ragaszkodik a gubarúdhoz...

Kata írta...

Örülök, hogy tetszik nektek a recept, szerintem ha kipróbáljátok, nem akartok többet kifliből:)

Lúdanyó, ennek a tésztának "tartása" van, szerintem picit laktatóbb is, arról nem is beszélve, hogy a só mennyiségét te szabályozod benne...én régen ilyenkor csak sós kifliket találtam, lehetett kapargászni róla...

Szepyke, én is úgy tudom, ez a bobájka, csak más néven.

Ré, örülök eked, én is jártam nálad tegnap este. Én is szép estét (ill. már éjszakát) kívánok nektek!

Rékamanó írta...

Igen láttam és köszi.:))

Gyöngyi írta...

Már másnap készíted a gubát???? Nem túl friss még? Én eddig úgy tudtam, hogy a többnapos kifli kell hozzá..

Kata írta...

Gyöngyi, szerintem ha nem takarom be a rudakat, kiváló alap másnap, én nem szoktam több napot várni. Ha nagyon megszárad, akkor valószínűleg több idő kell, amíg felszívja a tejes cuccot. 2 nap lehet, hogy jobb lenne, de ki bírja azt megállni:)

lúdanyó írta...

Most sült meg, nagyon szuper lett, köszönöm a receptet!
Boldog karácsonyt kívánok nektek!

Kata írta...

Lúdanyó, örülök, hogy tetszik, és annak is, hogy megírtad! Boldog karácsonyt nektek is:)

Kata írta...

Tegnap megsütöttem a rudakat 100% TK búzalisztből. A liszt miatt több cukrot és sót elbír, illetve tejet, de szenzációs lett!!! nem beszélve a mákos gubáról, ami szintén a Te recepted alapján ma elkészült, egy kis vaníliaönettel extraként. Szuper receptek! Köszönöm szépen!

Kata írta...

Kata, nagyon örülök, hogy sikerült, ráadásul átültetted tk. lisztre is, ami alapból másképpen működik, mint a normál fehérliszt.
Nagyon szívesen, az ilyen visszajelzések után érzi az ember, hogy érdemes blogot írni.

Andi írta...

Nem értettem, miért írod nálam, hogy rám találtál, de már látom, nincs itt a kommentem! Azt írtam tegnap, hogy megsütöttem és nagyon ízlett, köszönöm a receptet. És most már köszönön a tanácsokat is, amiket nálam hagytál! :-)

Kata írta...

Andi, semmi gond, én is jártam már így:) Örülök, hogy ízlett!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin