2009. február 24.

Zöldborsós rizs


A lányom már megtanulta, hogy kell finom párolt rizst főzni, de a múltkorában többen kérdezték tőlem, valamint fórumozós időszakomban sokszor előkerült problémaként. Ezért úgy gondoltam, megér egy posztot, hogyan készítem. Tudom, nem ez az egyetlen jó technika, viszont egyszerű, és mindig perfekt az eredmény. Édesanyámtól tanultam annak idején.

(Szerettem volna fázisképeket is csinálni, de pont betelt az SD kártya, és a rizst már nem lehetett otthagyni...de igyekszem pótolni!)

Hozzávalók 4 személyre:

25 dkg rizs, bő 2 evőkanál olaj, 1 közepes vöröshagyma, 20-25 dkg (mirelit) zöldborsó, só, bors, ételízesítő vagy fél húsleveskocka, petrezselyemzöld apróra vágva

A rizst kimérem egy bögrében (jól megjegyzem, meddig ért térfogatilag), majd átöntöm egy szűrőbe, és meleg vízzel, rázogatva alaposan átöblítem és jól lecsöpögtetem. Ezt a műveletet minél több idővel főzés előtt teszem meg, annál hamarabb lesz készen majd a konkrét tevékenység idején.
A hagymát apró kockákra vágom, és a kezem ügyébe teszem. A bögrébe előkészítek magam mellé annyi meleg vizet, ameddig a rizs volt benne. Egy lábosban felhevítem az olajat, ráborítom a rizst, és fakanállal addig kavargatom folyamatosan nagy lángon, amíg a rizsszemek "szétpattognak" egymástól, tehát a nedvesség elpárolog róluk. Ekkor a hagymát hozzáteszem, folyamatosan kevergetem ezzel is, amíg meg nem érzem a sülő hagyma illatát, ez kb. 1-1,5 perc. Ekkor óvatosan, hogy meg ne égessem magamat, ráöntöm a vizet, ami mellettem volt. Ezután kell próbálkozni; rizsfajtától függően kell még legalább feleannyi, maximum ugyanannyi víz még. (Tapasztalataim szerint az előfőzött illetve nagyobb szemű rizsekhez elég a másfélszeres térfogatú folyadék, a kicsi szeműekhez - pl. a szarvasi rizshez, amit mostanában használok -, ahhoz dupla mennyiség szükséges. Természetesen, ha valakinek van hús alapleve, az a tökéletes megoldás, de nélküle is el lehet boldogulni...
Kicsit csendesítek a lángon, összekeverem a rizst a folyadékkal, hozzáteszem az ételízesítőt, a borsot és annyi sót, hogy keverés után kicsit sósnak érezzem az ízét, és teszek bele még ízlés szerint petrezselyemzöldet. A tetejére szórom egy rétegben a borsót. Ezután lefedem, ha felforrt, minimálisra veszem alatta a hőfokot, NEM KAVARGATOM, NEM NYÚLOK HOZZÁ, 10 perc múlva lezárom alatta a lángot; magától megfő, és így pergős rizst kapok. Kb. még 10-15 perc múlva leveszem a fedőt, fakanállal óvatosan alányúlok, megnézem, megfőtt-e; ha véletlenül még nem elég puha, akkor 1 dl vizet öntök rá, lefedem, és hagyom még duzzadni a szemeket. Ennyi az egész!

Természetesen nem csak zöldborsóval jó; szoktam magában csak petrezselyemzölddel készíteni, de van, amikor apróra vágott sárgarépa kockák, karalábé, esetleg zsenge zeller is kerül bele, akkor egy kicsit tovább hagyom alatta a lángot, illetve egy kicsivel több folyadék is kerül alá. Ezen kívül az ízesítéssel is lehet játszani; attól függően, hogy mihez készül, lehet abból a fűszerből tenni hozzá, ami a húst illetve a hozzá való zöldséget ízesíti.

4 megjegyzés:

Renata Kalman írta...

Szép üde zöld! Nagyon egyszerű(nek tűnő) és nagyszerű étel!
Azért írtam oda, hogy "tűnő", mert a rizs készítése sokaknál gondot okoz, összeragad stb. Köszi a leírást!!

Kata írta...

Renáta, rátapintottál a lényegre:) pont ezért írtam le, mert tényleg sok embernek okoz gondot. Ha egyszer valaki ráérez, onnan kezdve viszont nem lehet elrontani. Arról meg nem is beszélve, hogy az úgynevezett "gyorsrizseknél" nem lassúbb a dolog, és sokkal finomabb az eredmény!

duende írta...

Már tegnap megolvastalak... Csak nem volt már időm írni.

Tök jól leírtad, én is egészen pontosan így csinálom! És így isteni finom, szép pergős, ugyanakkor kellően puha is lesz a rizs. Anyutól pontosan így tanulta én is! :))

És hát. Nem igazán szeretem a rizst. De rengeteg petrezselyemzölddel - imádom! :)

Kata írta...

Tényleg nem szereted a rizst? Én nagyon szeretem mindenben!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin