2009. június 4.

Az első fecskék


Az idén először sikerült üvegbe zárni nyári ízeket; egy kevés plusz cseresznye termett. Leírom, hogyan készítem a befőtteket. A különbség jóformán csak a cukor mennyiségében, illetve az esetlegesen hozzáadott fűszerekben szokott lenni.

Előkészítettem 6 üveget, annyi fér egyszerre a nagy lábosomba, amiben jól lehet dunsztolni.

Az üvegeket alaposan elmosogattam és kevés vízzel az aljában mikróba tettem 900 W-os teljesítményen 3 percre csírátlanítani. Ezek után tiszta törölgetőre tettem lecsorgatni, szárítani.

A cseresznyét a kitisztított mosogatóba tettem, leszáraztam, több lében jól megmostam. Az üvegek 2/3 részéig tettem a gyümölcsből, 3 tetejes kanál cukrot szórtam rájuk (jó édes cseresznye volt), és az üveg alját ütögetve segítettem a gyümölcsöknek jól eloszlani. Még többször ütögetve az alját telepakoltam az üvegeket, majd 3/4 részéig felöntöttem vízzel, mindegyik tetejére öntöttem 1 evőkanál főzőrumot (ennek hiányában 10 %-os ecetet szoktam - nem érződik meg a végeredményen, ezek tartósítják a befőttet).
Egy nagy lábosba, amelyiknek teteje is van, az aljába papírtörölközőt tettem. Ráállítottam az üvegeket, 3/4 részükig vizet öntöttem, rátettem a tetejét, és erősen közepes lángon addig melegítettem, amíg az üvegekben lévő folyadékban rendszeresen légbuborékok kezdtek felszállni - ez azután következik be, miután a lábosban lévő víz is felforrt. Ekkor kisebb lángra tettem, és 15 percig hagytam még bugyogni. Akkor elzártam a hőt alattuk, és addig hagytam benne az üvegeket, amíg az üvegek teljesen le nem hűltek.
A kamrába kerültek a helyükre.

12 megjegyzés:

sedith írta...

Már tettél el cseresznyét? :O Itt minden később érik, még csak alig kezdenek érni az eprek a kertben.
Nekünk nincs cseresznyefánk (illetve nekünk semmilyen sincs, de a családnál van ez-az), de tavaly sikerült szednünk jó sokat valakitől. Reménykedem, hoyg idén is lesz termés és hátha nekünk is "potyog" majd pár szem!

Én általában úgy szoktam a befőtteket, hogy forrásban lévőszirupba dobom a gyümölcsöt, az első lobbanásig benne hagyom, majd üvegbe rakom. Mikor az összes gyümölcs üvegekben van, akkor a szirupot újra felfőzöm és úgy öntöm a gyümölcsökre. Így nem is kell mindegyiket dunsztolni. De ilyen "nyerset" is tudok!
Üdv

Ancsika írta...

Gyönyörüségesek! :) Ügyes vagy!
Én nem szoktam beföttezni, csak lekvározok. Valahogy nálunk nem jön be a befött, pedig én szívesen eltennék. Holnap megyek epret szedni, ha az égiek is úgy akarják, aztán készítem a lekvárokat! :)

erős ildikó írta...

Nálunk csak most kezdett érni..
Nagyon tetszik a módszer, amit leírtál, az egyszerű csirátlanítási módszer is, teszek vele próbát hamarosan.

duende írta...

Lehet hogy mégis teszek el cseresznyebefőttet? :))
Van sok a hegyen. Jó módszer, anyu is így szokta.

nagyon ügyi vagy! :)

Imádom a kompótokat. A legjobb édesség.

Kata írta...

Edit, nálunk az a 3 hetes napos idő érlelte meg biztosan, csak sajnos nagyon kicsik lettek, de ez van; viszont nagyon finom édesek, nem lehet abbahagyni az evését, ha elkezdi az ember:)

Mian, azért tettem el, mert ennyit nem tudtunk megenni, így legalább télen megesszük. Az eper meg felejtős lett nagy bánatomra az idén, 5-600 Ft/kilós áron bolondság lenne lekvárt főzni; nem bírtam olcsóbban venni:((

Napmátka, Duende, rajta:)

trinity írta...

Kata, de ügyes vagy! Gyönyörűek ezek a befőttek! Télen hús mellé nálunk nagyon szeretik a gyerekek!

Én kompóttal még nem próbálkoztam, azt anyósom prímán készíti...Lekvár és dzsemek, az megy nekem.

Ma vettem 2 kg epret az "eperföldön" és azt mondták, hogy még 2 hétig lesz!!Ma is kamionokkal vitték szerte az országba...Lehet, hogy még fogsz kapni...Látod, ha közelebb lennél, küldenék, de Viki barátnőmmel együtt épp az ország másik végében vagytok:(

Kata írta...

Trinity, de kár, hogy olyan messze laksz; pedig tudnánk Vikivel osztozni rajta... Az a bosszantó, hogy majdnem mindenhol lehetett normális áron epret kapni, felénk bezzeg végig drága volt, így marad a bolti eperlekvár. Azért az nem olyan borzasztó, vannak más gyümölcsökből, amiért sosem adnék pénzt.

Renata Kalman írta...

Szorgos vagy! Cseresznyét nem hiszem, hogy elteszek, nincs... majd meggyet!

Chef Viki írta...

Ma rendeltem 5 kg meggyet a kolléganőmtől, lekvárt tervezek belőle főzni, illetve sütikbe tuszkolni :-) Nagyon szépek az üvegeid!

A mikrós csírátlanítást én is ismerem, tök jó!

Az eper: no comment! Fel vagyok háborodva :-)

sedith írta...

Nálunk is eléggé drága maradt az eper, legalábbis az én zsebem nagyon tiltakozott ellene. Szerencsére tavaly nagyon sok lekvárt főztem, így idén úgysem tettem volna el eperből, de vagy két-három kilót nem ártott volna fagyasztani. Mindegy, talán még akadok egy ennyi eperre és ha drágább is, ennyit megvehetek.

mahua írta...

Sziasztok, nem tudom ki merre lakik, de nekünk a szedd magad kertek jöttek be leginkább gyümölcsbeszerzés szempontjából. Gondolom van ilyesmi mindenfelé az országban. Múlt héten Pilisvörösváron szedtük az epret 350/kg áron (lett sok lekvár meg érik a likőr), tegnap pedig Pomázon a cseresznyét 200ért. Itt ráadásul csak az egész kilókat számolják, tehát ha 1.90 kg sikeredett a kosaradba, akkor is csak 1 kilót kell kifizetni. Rengeteg cseresznye van, apró szemű fekete és a nagy ropogós is, több száz fán. Ugyanitt lesz majd meggy, barackok és mindenféle kamrába való, akinek elérhető közelségben van, nagyon ajánlom.
Most esek neki a 10 kiló cseresznyének, kipróbálom ezt a receptet, köszönöm :)

Kata írta...

Mahua, felénk pl. nagyon ritkán van ilyen; az idén meggyet hallottam még csak, de az éppen nekünk is van. Kifejezetten bogyósokat szerettem volna vásárolni normális áron, vagy szedni, de azt nem hallottam. Majd jövőre, addig marad az említettekből a "bóti".

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin