2009. június 5.

Sajtos-zöldfűszeres kenyér



Ritkán sütök kenyeret, ennek 2 oka is van; egyrészt a közelünkben van egy pékség, ahol finom kenyeret lehet kapni, másrészt pedig még nem volt vele igazán sikerélményem. Volt egy időszak, amikor sorozatban készültek kenyerek, finomak is voltak, de másnapra már nem volt igazi. A küllemével is voltak gondok, másnapra kicsit "összementek", nem igazán tetszettek már. A péksütemény más kategória, azokat szeretem készíteni, általában jól is szoktak sikerülni.

Ezt pünkösd hétfőn sütöttem, csak azért, mert délután már nem kaptam kenyeret. Viszont ha már sütni kezdek, akkor valami érdekeset kerestem és meg is találtam az írott receptes füzetemben. Tavaly sógornőm hozott egy könyvet megmutatni, a címére nem emlékszem, de valami pizzás-kenyeres volt. Nem igazán tetszett, mert elég furcsa arányokkal dolgozott, de volt benne egy-két ötletes dolog, pl. ez a kenyér is. Nem tartottam meg az eredeti mennyiségeket, mert azzal bajosan jött volna össze a dolog, de maga a hajtogatás és a töltelék igazán kedvemre való, azt meghagytam.
El is készült, ínycsiklandozó illatokkal sült, szép is lett. Persze nem vártuk meg, míg kihűlt, hanem már langymelegen megkóstoltuk, finom is volt nagyon. Azután másnapra kicsit összement, ezért úgy gondoltam, fel sem teszem a blogra. Miután azonban még szerdán este is finom, puha, jóízű volt, sőt tegnap este is, ezért mégis megér egy bejegyzést. Legfeljebb jönnek az ügyes pékek, és adnak 1-2 tanácsot, hogy legközelebb ne menjen össze a kenyerem.

Hozzávalók:

a tésztához: 140 g graham liszt, 400 g BL-80 kenyérliszt, 2,5 dkg friss élesztő, 1 tk só, bors, 1 tk cukor, 320 ml langyos víz

a töltelék: 1 púpos ek vaj, 1 nagyméretű, apróra vágott vöröshagyma, 1 tojás, 100 g reszelt gouda sajt (helyett most trappista), 5-6 ek friss aprított zöldfűszer (petrezselyem és snidling)

a kenéshez 1 tojássárga+1 ek víz keveréke

A tésztához valókból lágyabb kelt tésztát dagasztottam, duplájára kelesztettem.

Közben a vajat megolvasztottam, a hagymát puhára dinszteltem benne, elzártam a hőt alatta. Mikor langyos lett, belekevertem a többi hozzávalót.

A megkelt tésztát 30X40 cm-esre nyújtottam, megkentem a töltelékkel. A rövidebb oldalakat két oldalról feltekertem a közepéig, és kizsírozott-kilisztezett 30 cm hosszú, 10 cm széles kenyérsütő formába tettem; a tetejére mindkét oldalon éles késsel cikk-cakk mintát metszettem, 25 percig letakarva kelesztettem.
A tetejét megkentem a tojássárga-víz keverékkel, 200 fokos alsó-felső fokozatú sütőben 45 percig sütöttem, majd rácson kihűtöttem.

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon guszta:). Benéznél majd hozzám légyszíves?

Ancsika írta...

Kata! ez gyönyörü!!! :) Ügyes vagy! és igenis kell a sikerélmény!!!! :)))

Limara írta...

szerintem süssél sűrűbben, gyönyörű lett a kenyered! :))

Kata írta...

Limara, tündér vagy, hogy így dicséred, de látod az alsó képen azt a lyukat a tetején? Amikor először megvágtuk, még nem volt ott, csak másnapra...mondom én, összement:(
Viszont máig nem értem, mitől maradt 3 napig olyan hiehetetlenül puha? a graham liszttől? mert azt eddig még nem használtam.

erős ildikó írta...

Nagyon mutatós, igazi ünnepi kenyér, és a tölteléke is kedvemre való!

Tündér írta...

Nagyon gusztusos lett, csak úgy kínálja magát!

duende írta...

Kata, ez nagyon szuper! Ügyes vagy, akármit is mondsz! :)))

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin