2009. április 10.

Szűzpaszuly


Böjtös, nagyon egyszerű étel. És hogy mitől szűz? Attól, hogy nincs benne zsír és a hús.

Ez is nagymamám (sőt dédnagyanyám és felmenőik) konyhájából való. Nagypénteken mindig ez volt az étel, ezenkívül pattogatott kukoricát eszegettek. Már csütörtökön megfőzték, hogy másnap ne kelljen tüzet gyújtani, főzni, dolgozni vele, mert nagypéntek a katolikusoknak Jézus kereszthalálának és sírba tételének emléknapja, egész napos szigorú böjtöléssel, és sem húst, sem pedig zsíros ételt nem esznek.

Mi pedig tartjuk a hagyományt, legalábbis annyiban, hogy évek óta ez az ebédünk.
Mai szemmel nézve a szűzpaszuly tulajdonképpen saláta. A családom is nagyon szereti, 1 kg babból főzöm, és nem fog túl sokáig tartani, mert adok belőle édesanyámnak és öcséméknek is.

Hozzávalók:

1 kg tarkapaszuly, só, bors, babérlevél, csombor
2 lila hagyma, ecet, cukor

A babot egy éjszakára beáztatom. Másnap leöntöm róla az áztatólét, és tiszta vízben a fűszerekkel puhára, de nem mállósra főzöm, kihűtöm.
A lila hagymát apró kockákra vágom. A bab főzőlevét tálba öntöm, teszek hozzá ecetet és cukrot, hogy jóízű, savanykás levet kapjak. Visszaöntöm a babra, és beleteszem a hagymát.
Lehet azonnal is enni, de ha áll néhány órát, még jobb lesz.

3 megjegyzés:

duende írta...

Én is így készítem. :) És nagyon szeretem. Keresztanyáméknál is ez az étel szokott nagypénteken lenni.

erős ildikó írta...

Én nem ismertem ezt az ételt, de nagyon tetszik, s mivel imádjuk a babot, biztos ízlene!

trinity írta...

Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin