2008. augusztus 23.

Szilvalekvár...hogyan?

Ha ez az írás idejében kikerül a helyére, akkor az lett volna a címe, hogy "ti bevállaljátok?" Méghozzá azt, hogy kikenitek a lábos alját ecettel, ráteszitek a magvalt szilvát, a tetejére cukrot szórtok, felteszitek a tűzre, és otthagyjátok néhány órára...
Az első 4 kiló szilva lekvárrá töppesztése előtt kb. másfél órát ültem az internet előtt, hogy az egyszerű szilvalekvár főzését tudományos alapokra helyezzem, de annyi variációt olvastam, hogy maradt a fakanál; kitartó családtagokkal 6 órán keresztül kavartuk felváltva.


Ezek után egy eszmecsere folytán véletlenül szóba került a dolog, olyan emberrel beszéltem, aki már készített ilyen módon szilvalekvárt, így én is bátrabb lettem, és a következő 4 kiló szilvát ilyen módon főztem meg. Igaza lett az ismerősömnek: soha többé nem fogom kavargatni, mert ez így a világ legegyszerűbb dolga.


Tehát a recept (a mennyiségek az én lábosom kapacitásához szabva):

Végy 4 kiló megtisztított, magozott-félbevágott szilvát.
Végy egy 8 literes lábost, az aljára tegyél fél deci ecetet, és azt folyasd körbe a lábos alján és oldalán.
Öntsd rá a szilvát.
Öntsél a tetejére fél kiló cukrot, tedd félre az edényt néhány órára (elég 3-4 óra is).
Tedd az edényt a tűzhelyre, kicsi lángra, hagyd, hogy dolgozzon a hő, ne nyúlj hozzá, ne kavargasd egészen addig, amíg már láthatóan kevés és sűrű lé van alatta (kb 1/3 része marad addigra). Nálam ez 5 óra volt.
Most vegyél elő fakanalat, és kezd el keverni, de innentől nem lehet abbahagyni a kavarást; kb. 30-45 perc alatt sűrű lekvár lesz belőle, mehet az üvegekbe.



Megjegyzéseim: a harmadik adag lekvár főzésénél már még bátrabb voltam. A főzés elején kicsit nagyobb lángra tettem, amíg fel nem főtt (bízva abban, hogy egy ilyen jó lábosban csak nem fog odaragadni...). Utána pedig, amikor már több levet eresztett, akkor pedig a 6 osztásos tűzhelyemen az 1-esről áttettem a 2-esre, és egészen a kavarásig ott maradt, szépen főddögélt ott is, csak kicsit gyorsabban. Sőt a vége felé a tetején levő maradék cukordarabokat és a láthatóan nyers szilvákat óvatosan belenyomkodtam még azelőtt, hogy folyamatosan kavarni kezdtem volna.
És ezek egyike sem rontott a dolgon, ugyanolyan szépen megfőtt ez is.

Elkészült a poszt folytatása: újabb verzió született, mégpedig cukor nélkül, ha érdekel, KATT IDE!

11 megjegyzés:

Névtelen írta...

szia!drukkolj mert most tettem fel igy a szilvámat::))majd irok milyen lett..zsuzsi

Kata írta...

Zsuzsi, drukkolok ezerrel:))

Névtelen írta...

SZIA KATA!ISTENI FINOM LETT..ANYUKÁM 64 ÉVES DE NEM HITTE EL HOGY EGY CSEPPET SEM RAGADT LE ÉS HOGY MENNYIRE FINOM LETT...KÖSZÖNÖM SZÉPEN A SEGITSÉGEDET...)))

Kata írta...

Zsuzsi, nagyon örülök a sikerednek, gyere máskor is:)

Unknown írta...

Kedves Kata!

Véleményed szerint zománcozott bográcsban főzhető lekvár ezzel a technikával? Nincs más kéznél, és itt bámul engem 2 tál szilva.
Előre is köszi. Marika

Kata írta...

Szia Marika! Ha tudjátok szabályozni alatta a lángot, elképzelhető... Mivel fogtok fűteni alatta??

Névtelen írta...

Kedves Kata!

Gáztűzhelyem van, azon szeretném főzni. Üdv. Marika

Kata írta...

marika, azt mondom, hogy kis lángon, óvatosan sikerülhet:)

Névtelen írta...

Szia Kata!
Klassz lett a bográcsban főtt lekvár.
Van egy másik gondom. Savanyú lett a vadszilva lekvárom.Feljavítható, ha kiöntöm az üvegekből és cukor hozzáadásával fel forralom? Mi a véleményed? Köszi Marika

Kata írta...

Szia! természetesen, ha jól átforralod cukorral, majd ugyanúgy dunsztolod, semmi baja nem lesz!
Örülök, hogy sikerült a bográcsos:))

Névtelen írta...

Köszönöm szépen, további szép napot kívánok. Üdv.Marika

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin