2009. június 7.

Bengáli dópjáza hússal és házisajttal


Először is jöjjön a cím magyarázata.
A dópjáza valójában egy indiai muszlim étel, jelentése: a do hindiül kettő, a pjáz: hagyma. Olyan ételre utal, melyben a hagyma normál arányának kétszeresét használjuk, illetve a főzés során kétszer dolgozunk hagymával (forrás: Camellia Panjabi: Legjobb curryreceptek Indiából)

Nagyon indiait ettem volna; terítéken volt éppen Duendénél a panír (indiai házisajt), amit már többször próbáltam, de régen készítettem utoljára. Így a maradék másfél liter házi tejemnek rögtön megvolt a helye; Vegavarázs szuper leírását használva nekem 17 dkg lett belőle, igaz, nem volt ideje állni, rögtön leszűrtem túrosodás után.

Ezt a hagymás indiai receptet viszont régóta kinéztem a könyvemből, némi változtatás azért született kényszerűségből. Pl. chili paprikák tömkelegét kellett volna használni, nekem viszont van piros méregerős paprikám vagy méregerős chilipehely vagy méregerős chilipor... Úgyhogy nagyon módjával chilipelyhet használtam, de hátha valaki autentikusan elkészítené,azért beírom az eredeti mennyiségeket is.
Több hús helyett a panír került bele, illetve épp volt kéznél negyed kiló kacsa apróhúsom, csirkehús helyett azt használtam.
És még valami: időt kell szánni a főzésére, kicsi híján 2 óra alatt lett készen, de megéri!

Hozzávalók:

1, 25 kg fiatal sütni való csirke 8 darabra vágva (ehelyett voltak a feljebb említettek), 9 közepes hagyma, 8 kisebb burgonya (nálam 16 db jércetojásnyi újburgonya került bele), 3 tk őrölt piros chili, 1/2 csésze zsíros joghurt, 1 dl olaj, 2 vaskos gerezd fokhagyma, 2 fahéj, 2 babérlevél, 5 cm fahéjrúd, 6 szem kardamom, 1 1/2 tk szemes bors, 12 szegfűszeg, 2 egész piros chili, 2 evőkanál reszelt gyömbér, 1/2 tk kurkuma, 2 paradicsom, 1 ek vaj, 3/4 tk cukor, só, 1 1/2 tk garam maszala por

A panír kisütésével kezdtem; kockára vágtam, majd bő forró olajban 2-3 perc alatt világosbarnára sütöttem.

1 hagymát félbe-, további kettőt nem túl apró darabokra vágtam. A maradék hagymát nem túl autentikusan, de idő- és könnykímélő módon reszelés helyett az aprítógépben nagyon apróra vágtam, egy gézdarab segítségével a levét kinyomtam.

A krumplikat alaposan megsikáltam. Az őrölt chilit egy pici vízzel péppé kevertem. A joghurtot villával fellazítottam. A gyömbért megreszeltem, a fokhagymát apró darabokra vágtam, a paradicsomokat apróra vágtam, előkészítettem a többi fűszert is.

Az olajat egy jó nagy serpenyőben felhevítettem, az aprított hagymát világosbarnára sütöttem, kiszedtem kicsit kinyomkodva egy papírtörlőre, vigyázva, hogy a maradék olaj a serpenyőben maradjon. Ekkor beletettem a fokhagymát és a babérlevelet, majd kicsit később a fahéjat és a kardamomot. Újabb kb. 2 perc után a szemes borsot, a szegfűszeget és a piros chilit tettem (volna, de a leírt okok miatt az utóbbi kimaradt) bele.

Fél perc után ment utána a gyömbér, a chilipép, a kurkuma, folyamatos kevergetés közben. Ekkor került bele a hús, a krumpli 2-3 darabra vágva és a paradicsom, majd a joghurt, a vaj és a cukor, majd a panír is. Kb. 15 percig főztem kevergetve. Itt azt írta a recept, hogy ha kell, még vizet öntsünk hozzá, de nekem nem volt rá szükség.

A sütőt bekapcsoltam 180 fokosra. A serpenyőben lévőkhöz hozzátettem a fél hagymákat, ráöntöttem a hagymalevet, megsóztam. (Itt nem szabad megkóstolni, illetve el kell hinni, hogy semmi probléma, mert a hagymalé érdekes ízt ad hozzá hirtelen, de ez később szépen besimult az ízébe...) Kevergettem, míg a sütő elérte a sütési hőfokot. Ekkor áttettem egy kerámia tepsibe (vagy jénai edénybe, kinek mi van), lefedtem fóliával, és nagyjából 25-30 percig sült, míg a krumpli és a hús megpuhult. Ekkor levettem a fóliát, beletettem a sült hagyma nagy részét, rászórtam a garam maszala port. Visszatettem még 5 percre a sütőbe, a tányéron került rá a maradék hagyma.

Nagyon finom lett, a férjem még 2 nap múlva is emlegette, a fiamnak is nagyon ízlett. Az én hozzávalóimmal 3 adag lett belőle, nyilván ha több a hús, akkor 4 személyre is elég lett volna. Nekem viszont a indiai ételekben nem igazán ízlik a sok hús, így valószínűleg több ilyen átvariált étel várható még nálam.

5 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Nagyon tetszenek az indiai ételek (bár ritkán eszem), ez a sokhagymás, paníros összeállítás is, le is mentettem, köszi!

trinity írta...

Én is alig ettem még indiait-ki kellene próbálnom....A panír rendkívül csábít, azt biztosan elkészítem!!!

Vegavarázs írta...

Nagyon örülök, hogy sikerült a panír, és tudtad használni a leírást!

Kata írta...

Vasárnap este bekapcsoltam a gépet, és úgy tűnt, senkit sem érdekel ez a szuperfinom étel...
Örülök, hogy elolvastátok. Bíztatok mindenkit a kipróbálására, mert talán az én beírt indiai receptjeim közül ez az, amihez a legkevesebb fajta egzotikus dolog kell, és talán mégis a legfinomabb.

Vegavarázs, szerintem amit beírtál, az minden nagyszerűen lehet használni:) Örültem is, mikor rátaláltam a blogodra, mert ott is rengeteg kipróbálandó dolgot találtam.

duende írta...

Kata, ez szuper! :)
Meg is fogom csinálni! Teljesen fölcsigáztál! :))

És még valamikor mostanában, az tutti! Indiai korszakomat élem... :)

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin