2008. november 20.

Keralai padlizsáncurry


Ha egy üzlet beindul!...Vérszemet kaptam a sárgarépás indiai itthoni újabb sikerétől, és immár itt a második, ezúttal "igazi" indiai. Kaptam a gyermekeimtől névnapomra a fentebb látható könyvet. Mondjuk kicsit irányított volt a dolog, feltettem az egyik online könyvkereskedés virtuális polcára a kívánságlistámat, és ez lett belőle. Valószínűleg meg is tartom ezt a szokásomat most karácsony előtt is...
A padlizsánt nem tudtam otthagyni az egyik üzletben, mert annyira frissnek tűnt és jó áron is volt, pedig általában igyekszem szezonális zöldségeket-gyümölcsöket vásárolni, ezek ketten mégis velem jöttek. Itthon aztán megkerestem hozzá a receptet.

A hozzávalók és az eredeti recept:

4 dkg tamarindhús vagy -pép, 50 dkg bébipadlizsán, só, fél lereszelt friss kókuszdió vagy 12 dkg fagyasztott kókusz, 6 egész piros chili, 1 teáskanál koriandermag, fél teáskanál római kömény, 4 evőkanál olaj, 1/4 teáskanál mustármag, 1 teáskanál aprított fokhagyma, 1 teáskanál aprított friss gyömbér, 8-10 currylevél, 40 dkg apróra vágott hagyma, 1/4 teáskanál kurkumapor
a díszítéshez: 1 evőkanál aprított korianderlevél

-Áztassuk a tamarindot 1 dl forró vízbe legalább 30 percre
-Vágjuk be alulról 2 metszéssel kereszt alakban, hosszuk feléig a padlizsánokat, vágjuk le a szárukat. Áztassuk vízbe egy csipet sóval 15 percre, hogy tompuljon kesernyés ízük.
-Egy forró serpenyőben pörköljük meg a kókuszt olaj nélkül 5-6 percig, majd adjuk hozzá a chilit és a koriandermagot, és pörköljük még 1 percig. Ezután tegyük az egészet egy kisebb darálóba, és őröljük pépessé egy kis vízzel.
-Hevítsük fel az olajat egy főzőedényben, és szórjuk bele a mustármagot. Amikor pattogni kezd, tegyük hozzá a fokhagymát, gyömbért és a curryleveleket, majd a hagymát és a kurkumát, közben kevergessük. 25 perc múlva jöhet a fűszerpép, süssük 10-15 percig. Ha a fűszerek az edényhez ragadnának, adjunk hozzá egy kevés vizet.
-Öntsünk hozzá 4 dl vizet, keverjük jól össze, ízesítsük sóval (kb. 1 1/4 teáskanállal), rakjuk bele a padlizsánt, fedjük be. 15 perc után öntsük bele a tamarindvizet (miután a tamarindot kifacsartuk és vizét leszűrtük). Főzzük puhára a padlizsánt, majd vegyük le a tűzről. Tálaláskor szórjuk meg korianderlevéllel.

Citromos rizzsel ettük (ahogy én készítettem, a könyv alapján, kissé szabadon):

Kettőnknek 1 kisebb bögre rizst alaposan megmostam. Egy láboskában felforraltam másfélszeres mennyiségű vizet egy kis sóval és egy kis kurkumával, beletettem a rizst. Hagytam, hogy felszívja az összes vizet, utána leszedtem a fedőt, és kihűtöttem.
Mikor már célegyenesben volt a padlizsán, akkor kezdtem el befejezni.

Egy serpenyőben bő 1 evőkanálnyi olajat forrósítottam, egy pár karika chilit és negyed teáskanálnyi tört mustármagot megfuttattam rajta, hozzátettem egy kis maroknyi hosszában darabolt mandulát, kettőt kavartam rajta, kapott 2 evőkanálnyi citromlevet, és rögtön hozzátettem a rizst. Átmelegítettem és ettük.


Na azért nem lett ez sem tökéletesen ugyanaz, mint a könyvben, két okból sem. Az egyik, hogy bébipadlizsánból volt az eredeti, jóval szebben is mutat a képükön, mint az általam elkészített, de ízre finom volt. A nagy padlizsánjaimat én meghámoztam és kockákra vágtam.
A másik, hogy a könyvben a receptek nagy részében kókusz van, amit az én férjem nem szeret. Miután gyakorlatilag alig van nála ilyen dolog, ezt én szívesen tolerálom. A kérdés az volt, hogy oldjam meg számomra megnyugtató módon ezt a kérdést, hogy legyen is benne, meg nem is. Így még a főzés megkezdése előtt 4 dl vízben felforraltam 5 dkg kókuszreszeléket, és otthagytam vagy 2 órára. Amikor a a vége felé bele kellett tenni a 4 dl vizet, akkor leszűrtem, kinyomkodtam a kókuszt, és legalább egy kis illata és pici íze került bele.
Volt még néhány apró változtatás, pl. az én chilimből nem bírt volna el 6 db-ot, kettőtől is jó csípős volt, meg újra csak petrezselyem lett a tetejére koriander híján, de csak jó lett!

Annyit még leírnék, hogy -talán a kókusz hiánya miatt - nekem egy kicsit savanykásnak tűnt, ezért legközelebb a tamarind mennyiségét felezni fogom benne.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin