2008. december 4.

A mi bagettünk


Nagyon régen sütöttem utoljára. De valamelyik este a lányom telefonban valami házikenyérről dünnyögött, én pedig hirtelen felindulásból bedagasztottam a bagettet, amiről tudom, hogy nagyon szereti.
Ez a recept folyamat eredménye, egy alapreceptet többször változtattam, mára kialakult és le is egyszerűsödött. Évekkel ezelőtt kenyérsütős korszakomban volt itthon aszkorbinsav és sikér, most nem tartok itthon. A késhegynyi aszkorbinsav helyett került bele a citromlé, a sikér helyett pedig próbálok jobb minőségű kenyérlisztet vásárolni. Jelenleg van itthon szerintem a legjobb, tótkomlósi lisztem, szép is lett a végeredmény.
A liszteket azért használom vegyesen, mert így értem el a legjobb eredményeket a kenyérfélékkel. Nem szentírás, hogy melyikből mennyit használok. Általában a nagy része kenyérliszt, van benne valamennyi teljes kiőrlésű, valamennyi finomliszt, de szoktam még tönkölylisztet és réteslisztet is használni.
Ha azonnal esszük a bagettet, akkor olvasztott vajat teszek bele, ha másnapra is jó kell legyen, akkor olajjal készítem.

A bagetthez valók:

Összesen 54 dkg liszt (40 dkg kenyérliszt, 1 nagy evőkanálnyi teljes kiőrlésű rozsliszt, a többi kb. 12 dkg finomliszt), 300 ml langyos víz, 1 evőkanál méz, csipet cukor, 2 mokkáskanál só, 2 dkg élesztő, 2 dkg olvasztott vaj vagy olaj, fél evőkanál citromlé
Egy kevés tojássárga és kanálnyi víz keveréke a kenéshez, magok és/vagy sajt a tetejére

1 dl langyos vízben 1 csipetnyi cukorral összekeverem az élesztőt. Kimérem a liszteket, hozzáteszem a sót, elkeverem. A liszt közepébe mélyedést vájok, beleöntöm az élesztős vizet. A liszttel oldalról betakarom, konyharuhát teszek az edény tetejére, kb. 20 percig hagyom a kovászt kelni. Akkor hozzáteszem a többi hozzávalót, robotgéppel alaposan összedolgoztatom. Kicsi liszt hozzáadásával kézzel szép cipót formálok belőle, letakarom, és hagyom kelni addig, amíg kétszeresére nem nő (40-50 perc).
Akkor kicsit megpüfölöm, átgyúrom, háromfelé osztom, bagettet formázok belőle és sütőpapíros tepsire teszem. Bevagdosom, letakarom egy fél órára.


Közben bemelegítem a sütőt alsó-felső sütéses 200 fokra. Bekenem a tetejét. Ha magokkal szórom, azt ilyenkor kell megtenni, a sajtot 20 perc után szórom rá.
30 percig sütöm, rácsra teszem hűlni.

2 megjegyzés:

Gabriella írta...

Hú, nagyon jól néz ki. Nekem is kedvem támadt egy jó kis meleg kenyérhez ebben a hidegben.

Zita írta...

És milyen fincsi volt. Köszi anyu

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin