2008. november 26.

Kijevi sütemény Katakonyha módra



Ezzel a süteménnyel már legalább 2 éve kacérkodtam. Mindig végigolvastam, és vagy hiányzott valami az elkészítéséhez, vagy a kedvem ment el, mondván, sok vele a macera, vagy pedig az riasztott el, hogy ennek állni kell egy éjszakát legalább, mielőtt szeletelni lehet, pedig nekem azonnal kellett sütemény.
Hétvégén szombaton délután - a "laza" disznótor után, pihenésképpen nekiálltam, és megszületett! Az eredeti receptet a Mindmegettén találtam. Egyetlen hozzávaló, a feketekávé nem tetszett benne. Érdekes módon, inni nagyon szeretem, de süteményekből inkább kihagyom. Gondolkoztam, mivel lehetne helyettesíteni; első gondolatom a vizes kakaó volt, de mivel a krém alapvetően kakaós, így túl szimpla lett volna. A gyümölcskosárban volt 1 utolsó narancs, rám virított, és megvolt a megoldás: narancsos csokikrém lesz benne!
Amit még lecseréltem benne, az a pudingpor. Simán lehet helyette liszttel is normál főzött krémet csinálni, csak jobban oda kell figyelni, folyamatosan kell a kézi habverővel kevergetni, míg fel nem forr.
A cukor mennyiségét is csökkentve írtam le, mert a mienk kicsit túl édes lett. Ahonnan viszont nem lehet csalni, az a hab, oda muszáj a 15 dekát beletenni. Tudomásul kell venni, hogy ez nem egy reform süti...nem is süt ilyeneket az ember folyamatosan, néha-néha meg elmegy szerintem.

Kijevi sütemény narancsos csokikrémmel

Hozzávalók:

A tésztához:
25 dkg margarin vagy 20 dkg zsír, 15 dkg cukor, 4 tojás sárgája, 40 dkg liszt, 1 csomag sütőpor, kevés tejföl (1-2 evőkanál), csipet só

A lapok tetejére a habhoz:
4 tojás fehérje, pici só, 15 dkg cukor, 2 marék durvára darabolt dió

A krémhez:
5 dl tej, 6 kicsit púpos evőkanál liszt, 2 evőkanál sötét kakaópor, 1 narancs reszelt héja és leve (kb. 1 dl), 1 csomag vaníliás cukor, 20 dkg cukor, 25 dkg margarin

Elkészítés:

A lisztbe beleszórtam a sütőport és a cukrot. A margarint gyors mozdulatokkal összedolgoztam a szárazanyagokkal, ügyelve, hogy ne nagyon olvadjon el. (Tipp: lehet robotgépben a dagasztószárral összedolgoztatni, vagy ha valakinek nagyobb tartályos aprítógépe van, abba szerintem 2 adagba belefér, és pár másodperc alatt készen van.) Utána beletettem a tojássárgákat, és annyi tejföl (esetleg tej) kell még bele, hogy attól éppen összeálljon a tészta. Akkor folpackba csomagoltam, betettem a hűtőbe; minimum 1 órát kell itt állnia.

Közben megfőztem a krémet. A tejet és a lisztet kézi habverővel összekevertem. Tűzre tettem, állandó keverés közben felforraltam. A tűzről levéve még forrón hozzászitáltam a kakaóport. Hűlni hagytam, néha megkevergettem. A margarint habosra kevertem a cukorral és a vaníliás cukorral, ment bele a reszelt narancshéj és narancslé. Amikor teljesen kihűlt a megfőzött alap, hozzákevertem.

A tojásfehérjéket pici sóval és a cukorral keményre felvertem.

Ekkorra letelik az 1 óra, lehet elővenni a tésztát. 3 egyenlő részre osztottam. Akinek nem megy gyorsan a nyújtás, érdemesebb egyszerre csak egy részt elől tartani, a többi mehet vissza a hidegre. A tésztákat én kb. 34x24 cm-esre nyújtottam, lehet kicsivel kisebbre is.

A kinyújtott lapokat sütőpapíros tepsire tettem, megkentem a hab egyharmad részével, és szórtam rá diót.


180 fokos sütőben (alsó-felső sütésen) kb. 15 perc alatt sültek meg a lapok. Óvatosan kell velük bánni, mert nagyon törékenyek!!

Amikor mindhárom lap készen volt, kiválasztottam a legszebbet, az lett a felső lap, a legstabilabbnak tűnő az alsó. Megtöltöttem őket, és hideg helyre tettem másnapig. Leginkább hűtőszekrénybe kellett volna, de nem volt hely, ezért nem tudtam igazán szépen szeletelni, ezért sajnos most nincs szeletes fotó:)

Azt írták az eredetiben, hogy lehet csorgatni a tetejére csokit, de szerintem nem hiányzott rá, így is sok minden van benne, a habtól és a diótól látványos süti. A narancsos csokikrém is nagyon finom lett. Szerintem karácsonyra is jó választás lenne. Én biztosan nekivágok máskor is!

3 megjegyzés:

Unknown írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
duende írta...

Ez jól hangzik... Lehet hogy megsütöm karácsonyra. Én szeretem a kávés sütiket, úgyhogy kávéval, osztán majd referálok... :-))

Kata írta...

Nálunk a kávésat az anyukám szereti hivatalosan, de azért mindenki megkóstolja.
Szerintem érdemes megsütni!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin