2008. november 2.

VKF XX. - Lengyel karfiolkrémleves

A mai nap nem az én napom. Mondjuk a főzés végeredménye jó lett, de ami leeshetett, az leesett, amit ott felejthettem a tűzhelyen, az ott is maradt (szerencsére enyhe füsttel megúsztam, ami a kitűnő időjárásnak hála hamar el is tűnt a házból), a mai fotó megint értékelhetetlen lett az egyik VKF-re szánt levesről, a másik fotót szerencsére valahogy megtaláltam, így nem maradok le. Ja, és amit eredetileg ide szántam, az el sem készült...
Ez a leves viszont évek óta toplistás nálunk. Már régóta készülök megírni, hál' istennek ez megmaradt még képben is. Akkor pedig ennyi szöveg után jöjjön a lényeg.



Hozzávalók a leveshez:

1 karfiol kb. 70-80 dkg-os, 1 közepes vöröshagyma, fél liter tej, őrölt fehér bors, szerecsendió, só, 1 evőkanál (olíva)olaj

Hozzávalók a feltéthez:

2 tojás, 2 szelet másnapos kenyér, 1 evőkanál vaj, fél csokor petrezselyemzöld

A karfiolt kisebb rózsákra szedem, megmosom, a szárát is kisebb darabokra vágva felhasználom. A hagymát kockákra vágom.
Egy edényben felforrósítom az olajat, a hagymát átpirítom rajta, ráteszem a karfioldarabokat, azzal is kevergetem 3-4 percig. Felengedem kevés vízzel, sózom, borsozom, szerecsendiót reszelek rá, lefedem. Addig főzöm, míg a karfiol puha lesz. Akkor előveszem a merülőmixert, és péppé varázsolom az edény tartalmát. (Ilyenkor lényeges, hogy ne legyen benne túl sok folyadék, mert akkor lehet jól pürésíteni, ráadásul kevésbé csapkod. Ha valakinek kelyhes turmixgépe van, azzal nyilván nem kell így trükközni, de érdemesebb utólag beállítani a folyadék mennyiségét.)
Visszateszem a tűzhelyre, beleöntöm a tejet. Felforralom, és további tejszínnel vagy tejjel - kb. 2-3 dl kell még - beállítom a sűrűségét, valamint sót és borsot is pótolok bele ízlés szerint. Ha sok idő van még a fogyasztásáig, akkor kicsit hígabb legyen, mert ilyenkor még sokat sűrűsödik.

Közben a tojásokat keményre főzöm, a petrezselyemzöldet apróra vágom. A kenyeret aprítógéppel vagy tenyérrel szétmorzsálom, kevés vajon világosbarnára pirítom. Nem érdemes "csalni" kész zsemlemorzsával, mert nem lesz vele jó. A kész tojásokat apró kockákra vágom vagy lereszelem, hozzákeverem a petrezselymet.

Fogyasztáskor a leves mellé teszem tálkákba a tojást és a morzsát, mindenki annyit tesz, amennyit szeretne. Nagyon szépen mutat a fehér levesen a sárga-zöld-barna feltét, ráadásul finom is.

Forrás: Répalány receptje az Nlc fórumról, köszönet neki érte!

További levesek nálam:

Birs-alma-körteleves, kicsit másképpen
Tarhonyaleves
Zöldséges-kakukkfüves gombaleves
Currys fokhagymakrémleves
Kukoricakrémleves tojással
Savanykás krumplis karfiolleves

4 megjegyzés:

Gabriella írta...

örülök, hogy ízlett a linzer. Nálunk is nagy sikere volt. :-) :-)

Jó lett a vkf-es levesed. Én nagyon keveset tudok a lengyel konyháról....

Kata írta...

Gabi, köszi a dicséretet, a leves tényleg finom. Azt viszont be kell valljam, hogy a lengyel konyháról én is keveset tudok, ennek a levesnek a bejegyzés szerint ez volt a címe, és nem akartam megváltoztatni. A fiam volt néhány éve egy hetet csereüdülésen, és sokat áradozott az ottani ételekről. Nem tudtuk sajnos kideríteni a recepteket, pedig nyitottam akkor topikot is, de nem nagyon jött semmi.

Névtelen írta...

szia:-) örömmel látom, hogy ízlik a leves. amúgy delia smith egyik könyvében leltem rá!

évente 2x fordulunk meg lengyelországban, tehát évente 2x ehetek igazi zsureket. zsófi foodblogján van egy nagyon jó recept, ajánlom figyelmedbe! kétszer megfőztem már a receptje alapján, nagy sikere van nálunk. igaz, én vettem a lengyeleknél hozzá a kovászt, de nem ipari mennyiséget, úh. legközelebb megpróbálom sk. elkészíteni. a lengyelek másik nagyon finom leves a céklaleves, amit hétvégén szeretnék előadni éppen.

(levesmániás vagyok, éppen vmi jó kis levest keresgélek, így bukkantam rád:-)

üdv. répalány

Kata írta...

Szia Répalány! Nagyon örülök, hogy idetaláltál, gyere máskor is! Emlékszem, hogy annak idején sok jó receptedet kipróbáltam:) Mi is levesmániások vagyunk, így én is állandóan kutatok. A férjem meg is jegyezte a múlt héten, hogy ritkán ismétlünk mostanában; régen talán 2 hétig tartott a repertoár...
Zsófi levesét pedig megnézem, köszi!

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin